Sales is een vak. Om dat vak goed en voor een langere tijd te kunnen uitoefenen is een voortdurende aanpassing nodig van de kennis van de markt, de klanten, je eigen organisatie en de waarde van je eigen skills.
"70% van de inkoop is al gebeurt voordat de verkoper aan tafel mag!"
De klant weet al wat hij wil kopen waar hij het kan kopen en wat de prijs is. Als je dan geluk hebt zal hij je uitnodigen en hopelijk ben je de goedkoopste en mag je met weinig marge jouw producten leveren.
Zichtbaarheid is dus het adagium.
Zorg dat de inkoper jouw bijdragen in zijn proces van keuzes maken belangrijk genoeg vindt om je te betrekken bij zijn inkoop.
Maar hoe doe je dat dan ? En wat is de rol van marketing hierin ? Welke vaardigheden zal ik moeten hebben als verkoper om die klant voor ons te winnen en daarna te behouden. En wat is de rol van de salesmanager in dit spel geworden ?
Want zichtbaarheid is 1 ding. Maar als de klant volgens marketing een Sales Qualified Lead geworden is, zul je toch contact op moeten nemen met de klant. Je zult hem toch moeten bellen om aan tafel te komen. En aan tafel zul je hem er toch van moeten overtuigen dat hij het beste met jou zaken kan doen, ondanks de licht hogere prijs.

Misschien moet je hem er wel van overtuigen dat hij de verkeerde oplossing gekozen heeft.

Lees hierover het artikel over "challenger Sales".​

Op deze pagina zal ik artikelen verzamelen waarvan ik denk dat ze een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van de kennis van iedereen die zich begeeft op het boeiende terrein dat commercie heet.
Veel succes met ontwikkelen,
Jan Bons
__CONFIG_optin__{"optin": 0,"color":"red","size":"medium","text":"Become a Subscriber Today!","layout":"horizontal"}__CONFIG_optin__

Laat vooral een reactie achter als je een bericht gelezen hebt. We leren graag van jouw kennis